Tour de Ski China

Rett før juleferien fikk jeg en forespørsel av en kamerat, Trond Wiggo Hagen, om jeg ønsker å være med en tur til Kina i romjula for å ta del i Tour de Ski China. Det ble en tur jeg ikke angrer på at jeg takket ja til!

Kun noen få dager før juleferien ringte Trond Wiggo Hagen meg og fortalte at han hadde blitt spurt av arrangøren, Nordic Ways, om han ville være med til Tour de Ski China. Han kunne da ta med seg en kamerat. Jeg var da så heldig at han valgte meg.

Avreise var allerede 26. desember, og turen gikk fra Oslo lufthavn Gardermoen, via København, og til Beijing. Vi var totalt ca 40 utøvere fra Norge, Sverige, Sveits, Tyskland, Finnland, Estland, Danmark og Frankrike.

Beijing

Den første dagen annkom vi Beijing midt på dagen etter omlag 12 timers reising. Da bar det rett ut i storbyen for å prøve de berømte shoppingmulighetene i en av Beijings kjente markeder.

XiWuQi, Indre Mongolia

Etter en god natts søvn, selv etter å ha snudd døgnet, bar det tidlig av sted til Indre Mongolia. Først en times flytur, for deretter ett par timer i buss. I Kina skal alt sjekkes ekstra, for å komme seg på flyet skal man først vise Boardingkort, deretter vise pass og visum, før man igjen må vise boardingkort i sikkerhetskontrollen. Men ikke nok med det, når vi ankommer Indre Mongolia må vi også vise bagasjetaggen for å få lov å forlate annkomsthallen med vår bagasje. Dette byr selvfølgelig på problemer for sløve skiløpere som kvitter seg med «unødig» søppel fortest mulig.

Etter å ha slappet av noen timer på hotellet, og virkelig fått prøvd skikkelig kinesisk mat, bar det ut i løypa for tourens første konkurranse. XiWuQi ligger i det som godt kan kalles en ørken, stort sett flatt og ikke ett tre eller en busk å se, utenom det som var plantet. I år var faktisk første år det var vei fra flyplassen til byen, tidligere har man bare kjørt på steppelandskapet…

Når konkurransen skulle starte var det nok om lag -20 grader og ekstremt tørr luft. Konkurransen var 5,7km fellesstart i friteknikk. Følte meg, som de fleste andre tror jeg, veldig dau kroppen etter mye reising. Etter å ha blitt noe hindret i starten, kom jeg meg opp i teten mot slutten og klarte å gå meg inn til en finfin 4.plass, og beste norske. Vi europeere fikk mye oppmerksomhet, og det var ikke uvanlig at det sto 10-12 Kinesere bare å så på oss som om vi var kommet fra Mars.

Den neste dagen var det klart for sprint. Kulda føltes enda mer bitende enn dagen før når vi gikk til frokost. Heldigvis steg temperaturen noe inn mot start, når solen kom. Gikk en grei prolog og kom i et heat som skulle vise seg å være veldig jevnt. Jeg gjorde noen taktisk dårlige valg, ble sperret, og klarte ikke komme meg videre. Har lært at jeg må være mer offensiv neste gang! Dermed endte jeg som nummer 15 til slutt.

På kvelden etter sprinten, var det klart for middag og kulturelle innslag. Kom til ett tomt rundt bord, med ei svingplate på. Etterhvert kom det mer og mer mat på denne plata og vi snurret den rundt så folk kunne forsyne seg med det de ønsket. Ei slik plate blir gjerne brukt til Taco i Norge, men det var en del forskjeller. Vi visste overhode ikke hva slags mat det var som kom på bordet, samt at det ikke var serveringsskjeer eller lignende. Her brukte alle sine egne spisepinner.

Changchun

Tidlig neste morgen bar det ut på ny tur, denne gang til Changchun. Etter å ha bodd noe øde i XiWiQi, var det en stor forandring å komme til millionbyen Changchun. Stedet vi kom til var heller ikke noe hva som helst, ett 5-stjerners hotell, midt i ett riktig så bra strøk av byen.

Ettersom neste konkurranse, Vasaloppet China,  ikke var før 2.januar, hadde vi mulighet til å trene ett par dager i løypetraseen. Den lå ett stykke unna hotellet, ett flott område. Her hadde de lagd en kunstsnøsløyfe på ca 17km, og det var også alpintbakker. Det fantes ikke mye naturlig snø i området, men her er det så kaldt at det å produsere snø er det minste problemet, -20 var en normal temperatur.

Når konkurransedagen for Vasaloppet China kom var det avreise til stadion tidlig på morgenen, og politiet sørget for at bussene kom enkelt ut av byen, i en vanligvis kaotisk trafikk. Likevel fungerte ikke logistikken opptmalt og det ble en hektisk halvtime fra annkomst skistadion og frem til start. Heldigvis var skiene smurt på forhånd.

Det var ca -22 på start og jeg valgte å starte konkurransen med kuldemaske. Fant en fin posisjon i starten og kom godt ut. I andreposisjon ned første bakken var jeg så uheldig at førstemann falt og rev med meg også. Heldigvis var det fortsatt 50km til mål… Hang bra med, og gikk ganske offensivt og tettet luker underveis, dette gjorde at jeg fikk det tøft på slutten, og den siste halve runden var det ingen krefter igjen i armene. Da handlet det om å komme seg inn til mål uten å komme alt for langt etter. Men det handler om å prøve, no guts no glory! Dermed endte det med en 10. plass på min første 5-mil. En helt grei konkurranse.

Etter konkurransen var det en flott middag, med diverse show og premieutdeling både for Vasaloppet og for Tour de Ski China sammenlagt. En verdig avsluttning på en fin konkurranse.

Tidlig neste morgen bar det tilbake til Beijing i hurtigtog, og en siste dag med shopping. Da var det bare å være knallhard på prutinga, 80-90% må man regne med å prute. Når jeg la meg denne kvelden var jeg virkelig sliten, og sovnet fort.

Den siste dagen ble det en vissit på Den Kinesisk Mur. Ett vannvittig skue, og ett stort byggverk! Fint å få med seg en turistattraksjon helt på tampen av turen også.

Vi reiste da rett fra Muren til flyplassen og begynnte på den lange hjemreisen. Når jeg la meg i senga hjemme på Lillehammer etter 27 timer på reisefot, tok det ikke mange minuttene å sovne!

Takker alle både gamle og nye venner for en fantastisk flott tur, og Nordic Ways som ba oss med lagde en utrolig bra tur! Takk Trond også for å ha bedt meg med og holdt ut så mange dager med meg som romkameret!